dinsdag 8 januari 2013

taakverdeling in een huishouden

Ja jaren terug, was het heel gemakkelijk. De man werkte buitenshuis, en de vrouw zorgde voor de kinderen en huishouden. Een meisje ging tot haar trouwen werken, meestal in de huishouding, of op naaiatelier en daarna zorgde ze voor haar eigen gezin. Weet niet hoe hetvoor de vrouw moest zijn, als ze kinderloos bleef. Want ondanks dat de vrouw ook voor eventuele moestuin en beesten zorgde, was ze dan toch wel wat sneller klaar.
Hoe anders is het nu. Je zou denken heel anders, toch valt het wel tegen, wat betreft rolverdeling. Ja de vrouwen zijn niet meer verplicht om thuis te blijven, ze werken nu ook en niet alleen in huishoudens, maar kunnen gelijke banen hebben als mannen. Daarin zijn ze vooruit gegaan. Toch ben ik benieuwd, naar de rolverdeling in huishouden. Oke er zijn best mannen die 1 of 2 dagen thuis op de kinderen passen en die dan wat taken in het huishouden doen. Maar hoeveel mannen zullen er zijn die echt allerlei taken in het huishouden doen. B.v. net als de vrouw parttime werken en dan de taken verdelen. Ik hoor het maar weinig. Ja ik weet niet beter, thuis deed mijn vader een groot aantal taken, omdat hij was afgekeurd en ja momenteel is het hier nu ook zo. Ik werk buitenshuis en mijn man, doet het huishouden. Natuurlijk help ik mee, want ik werk niet fulltime,  maar hij kan en doet alles.
Het is wel een kwestie van taken durven loslaten, vertrouwen dat hij het ook kan. Tuurlijk moeten ze het net als wij leren. Maar ik durf te zeggen , dat mijn man een aantal zaken, beter doet. Vaak wel omdat hij er meer tijd aan besteed.

Voordeel van dit alles is, dat er zo meer tijd overblijft om samen of ieder apart leuke dingen te doen. Je houd nog energie over, als je als je thuis komt, niet meer achterstallig werk hoeft te doen. Natuurlijk zou ik als ik parttime werkte en mijn fulltime niet verwachten, dat hij evenveel in het huishouden zou doen. Nee maar toen hij en ik werkte, verdeelde we ook gelijkmatig de taken en nu doen we dat ook. Als ik moet werken, doet hij meer in het huishouden en ben ik vrij, pak ik wat klusjes mee. Zo kan het ook.

3 opmerkingen:

  1. Mijn vriend helpt ook flink mee, en als we ooit kinderen krijgen wil hij proberen om op z'n minst een paar thuiswerkdagen te krijgen. Gelukkig maar, ik moet er niet aan denken alles in m'n eentje te doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn he, ja ik waardeer het werk wat mijn man doet, ook altijd . Samen werken, samen ontspannen, hopelijk lukt het hem dat dan ook, om een paar dagen minder te werken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben altijd een thuis moeder geweest ,in overleg met mijn man .Maar met twee kleine drukke kinderen was hij altijd behulpzaam als het nodig was want vaak kwam ik er bijna niet aan toe om mijn huishouden goed te doen en was ik 's avonds nog bezig met van alles en nog wat .Nu zijn we al heel veel jaren met zijn tweetjes en manlief is al ruim anderhalf jaar thuis met pensioen.Nu doen we gewoon alles samen en hebben lekker veel tijd om samen dingen te doen of gewoon voor onszelf want ook daar moet je elkaar vrijheid in geven
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen