zaterdag 26 januari 2013

respect voor hulpverleners.

Wil toch wel even een blog wijden aan alle hulpverleners, die in weer en wind in touw zijn.Vooral nu met die sneeuwval vind ik hun werk bijzonder. Je kan wel zeggen, ja het is hun werk,  maar ze moeten wel erop uit, of het nu glad is of gewoon normaal weer. Ook hopen en verwachten we, dat ze binnen een bepaalde tijd ter plaatsen zijn.
Kijk ik neem aan, dat met extreme kou, dat het werk heel anders is dan onder normale omstandigheden.

Waardoor kom ik nu speciaal op dit blog. Misschien wel, omdat ik vandaag zowel de politie als ambulance in een glibberig straatje zag. Ze waren gebeld, omdat er iemand gevallen was. Maar het was geen erge duidelijke melding, want ze kwamen bij ons bij ah, vragen stellen, omdat daar waar ze naar toe gegaan waren, niemand aantroffen. Weet uiteindelijk niet hoe het is afgelopen, maar 1 ding hoop ik , dat geen valse melding of grap was. Want buiten de kosten, vind ik dit geen instanties waar je grappen mee moet maken.
Zo vind ik ook, dat je respect voor ze moet hebben, en geen geweld moet toepassen, tijdens hulpverlening. Natuurlijk kan het wel eens zijn dat een hulpverlener niet binnen de tijd er is en als het iemand is' die heel dringend hulp nodig heb, snap ik dat je uit je slof kan schieten, ik zal zelf denk ik ook staan schelden. Maar ik zal geen geweld gebruiken. Want je belemmert alleen maar meer, dan dat je er iets mee opschiet.
Zo vind ik ook dat je beter iets kan proberen te doen, of anders uit de weg gaan. Maar heel vaak zie je genoeg mensen bij een ongeval, maar heel weinig die daadwerkelijk iets doen.
Zelf weet ik ( van vrijwilligerswerk bij rode kruis) dat het soms moeilijk is als er veel mensen bij zijn om goed hulp te verlenen. Te weinig ruimte om het slachtoffer, of mensen die zich bemoeien met dingen die hun niet gevraagd worden.
Mijn stelregel is, kijk of je iets nuttigs kan doen, zo niet, ga dan opzij en geef degene die helpen de ruimte.

Maar ik dwaal dus weer af. Ik spreek mijn dank uit aan alle die iets voor medemens betekenen. Niet alleen, politie, brandweer, ambulance, maar ook bus, trein, taxichauffeurs, en de mensen van wegenwacht, bergingsmaatschappij en alle die ik vergeet.

1 opmerking:

  1. Gelijk heb je .Hulpverleners verdienen ons respect .De raddraaiers die ze aanvallen en uitschelden moeten ze opsluiten!!We hebben inmiddels doosjes met korrels in de ruimte onder de vloer staan ,ben er niet blij mee want ik had ze liever ergens anders weer losgelaten .Maar ja manlief heeft dit gehaald en het er neer gezet.
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen