dinsdag 15 januari 2013

katten eigenaardigheden

Er hangt een tegeltje, een hond heeft een baas, een poes personeel. Dit geeft al aan, dat katten , dieren zijn met een eigen wil. Ze laten zich niet zomaar africhten. Ja maar ze doen hun behoeftes op de bak, dat is toch wel iets dat ze aanleren. Nou ja en nee. Een kat leer je dat, maar .... bevalt de bak niet, is de bak vies, is de kattenbakvulling niet naar zijn zin, dan zal hij die bak niet gebruiken.

Maar ik heb een paar katten , die wel een paar eigenaardigheden hebben. De slimme kat. Ik heb er 1 bij en die laat heel goed merken, dat meneer het eten iet echt lekker vind. Hij dekt het namelijk onder, met een doek. Hun eten, sta op de vensterbank of op de tafel voor de vensterbank. Op de verwarming, ligt meestal wel een theedoek te drogen. Geregeld vind ik die theedoek, over zijn bakje gedrapeerd, vooral als hij het eten niet lekker vind.
Wat te bedenken van een kat, die bij de wasbak, of de douche op de rand van het bad ga zitten en met zijn poot, water opvangt om te drinken. Bij de wasbak, durft hij ook wel als de straal niet te hard is zijn kopje te buigen en gewoon met zijn tongetje het water op te likken.
Ik heb een kat die erg eenkennig is. De laatste tijd, komt hij ook wel bij mijn, omdat manlief niet in een goede stoel zit en hij anders niet goed kan liggen. Maar er is een tijd geweest, dat hij als hij buiten was, niet binnen kwam als ik hem riep. Nee alleen bij het baasje. Gelukkig is baasje altijd thuis, anders moest hij lang buiten blijven.

Toch zijn katten ook wel heel erg slim en kun je ze wel bepaalde dingen leren. Zo doen mijnkatten, niks aan mijn vogels buiten in de voiliere. Ze liggen vaak op de ren te zonnen. Ik  denk zelfs, dat wanneer de deur van binnenhok open zou staan, dat ze er niks aan doen. Maar een gewone buitenvogel moet niet op de ren, of op tafel gaan zitten, want ze gaan er achter aan.

Het enige wat ik niet voor elkaar krijg, is dat ze lekker bij je komen liggen, als ik het vraag. Wij heb en geen kroelkatten. Enik heb er toch al meerdere gehad.
O ja ze vinden me heel aardig, komen weleens bij me zitten en gezellig knutselen vinden ze ook wel wat, geregeld aan ben je dan wat kwijt' waar ze mee aan het schuiven zijn.Geef je het ze, dan is het niet interresant, maar stiekem weghalen, of meespelen, is veel leuker.
En voor het eten, ja dan ben je wel hun vriend, krijg je kopjes, wordt je helemaal gestreeld en geven ze complimenten, door te miauwen. Vandaar dus een kat heeft personeel.

3 opmerkingen:

  1. Tja die katten toch.Wij hebben onze Mikki nu ruim twee jaar en pfff wat had ik graag een gebruiksaanwijzing erbij gekregen .Maar helaas ze konden ons niets vertellen over haar ,geeft ook eigenlijk niet ,tis zo'n lief en soms gek wijffie.Wat moet ik lachen om dat verhaal over eten onder een doek verstoppen .Mijn dochter heeft 10 katten [ veel he]en twee ervan rennen mee als ik bij haar ben en naar de keuken loop want dan willen ze uit de kraan drinken .Ik mag dat dan even doen zij zelf doet het niet veel.Nummer drie vind het leuk om zijn kop onder de kraan te houden en dan zich lekker te wassen .Wat zijn ze toch leuk die poezen.Mag ik even wat zeggen tegen je?? Ik las bij Trudy dat je niet wist hoe je meer volgers kunt krijgen ,heel eenvoudig ,veel reageren en zelf ook blogs gaan volgen .Bloggen is een wisselwerking en wanneer jij niets van je laat horen zal de ander afhaken.Geen kritiek hoor maar ik wilde het even zeggen en misschien krijg je zo meer volgers .Echt het is zo leuk!!
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vriend heeft altijd katten gehad als kind en tiener, en hij mist het houden van katten enorm! Bij het ribw mocht hij geen huisdieren hebben, en twee jaar lang bedacht hij: als ik weer m'n eigen stekkie heb, komt er een kat. Maar ja, toen kreeg hij een relatie met mij, een half jaar voor hij daar weg ging om met mij samen te gaan wonen... en ik ben ontzettend allergisch, dus als hij mij in huis wil houden kan er geen kat komen =( erg jammer, want ook ik vind het fantastische beesten!
    Om op Elisabeth in te haken... Naast zelf volgen/reageren (wat al heel erg helpt, ik ben bij je uit gekomen omdat je ergens reageerde) is het ook goed om te kijken naar wat en hoe je schrijft. Je schrijft over erg veel verschillende dingen, en dat geeft niet, dat doe ik ook. Maar ik merk dat je (vooral in het begin, het begint 'beter' te worden) erg afstandelijk schrijft, feitjes opnoemt, alsof je ons dingen wilt leren die we nog niet weten in plaats van dat je dingen beschrijft die jou bezig houden. Dat kan, als je echt heel veel van iets afweet, en daar specifiek over gaat schrijven - maar zelfs als je daar veel van weet, ben je snel uitgeschreven. Als je over al je hobbies wilt schrijven, beschrijf het dan niet als een schoolboek, probeer ons niet alles aan te leren van budgetteren tot hoe katten in elkaar zitten, maar beschrijf waar jij persoonlijk tegenaan loopt. Dat leest prettiger, en daardoor krijgen mensen meer de neiging je te gaan volgen. Kijk anders eens een keertje hoe anderen dat doen, als ik het goed begreep lees je al regelmatig andere blogjes =)
    Ik hoop dat je er zo wat aan hebt, en dat je snel meer volgens krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarbij... wat dit blogje leuk en herkenbaar maakt, is niet het beschrijvende 'katten zijn zo en zo', maar hoe jouw katten op jou reageren ;-) daarmee vertel je eigenlijk hetzelfde als in je eerste paar zinnen, maar veel pakkender, en je hebt meer te schrijven. Het is merkbaar hoe je enthousiaster komt als het dichterbij komt.

      Verwijderen