donderdag 17 januari 2013

geen rekeninzicht geldbeheer moeilijk

Ja niet zo zeer, centen, maar het grotere geld Ik heb daar soms wat moeite mee. Nee niet in de zin van het goed beheren, maar meer in zijn algeheel.
Ben geen ster in rekenen, dus bepaalde grote bedragen worden al snel hocus pocus. Zodra een rekening, teveel tekst en bedragen heeft, wordt het voor mij on overzichtelijk.
Mijn man is gelukkig goed in rekenen, en houd dan ook die dingen bij. Leg het mij in verklaarbare taal uit.
In een winkel heb ik het soms ook, als een cassiere geld bijvraagt. Soms snap ik dan helemaal niet hoe iik weer aan dat bedrag komt, wat ik terug krijg. Moet ik het bonnetje bekijken en goed terug tellen. Dus met een rij mensen achter me, geef ik niks bij, want dan weet ik niet zeker, of ik genoeg terug krijg.
Neem ook nooit teveel geld in mijn portemonee, want ik ben bang dat ik teveel geef. Zelf ben ik eerlijk, maar je zult altijd zien, dat het in jouw geval zo niet is.
Je zal nu zeggen, dan ben je wel blij, met pinpas zeker. Geen gedoe, met wisselgeld, 1 ding, wat je maar onder controle moet hebben. Nee, ik vind dat helemaal niks. Want je kan op het moment van uitgeven niet concreet zien, wat je nog te besteden heb. Moet ik teveel in mijn hoofd bijhouden. En ja, als die te vol is...
Geld is dus voor mij af en toe echt een hersenkraker. Het liefst hou ik het zo overzichtelijk mogelijk, dus ieder centen dan euro's. Maar ja je moet ook niet te weinig bijhebben, want soms weet je niet wat er op je pad komt.
Geld maakt niet gelukkig, maar je heb het wel nodig. En het geeft maar wat vaak kopzorgen. Want nee, het is niet altijd voor iedereen gewoon, om goed geld te beheren. Niet omdat ze teveel kopen, maar gewoon, omdat ze soms niet goed snappen hoe het geregeld is, niet goed opletten... kan al enkele euro's schelen.

Dus ik probeer tijdens mijn geld transacties altijd zo geconcentreerd mogelijk te zijn en alleen daar mee bezig.
Het beste gaat het nog, als ik ongeveer weet, wat ik uit moet geven.

2 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me best wel vervelend om wat moeite te hebben met rekenen ,maar je hebt wel hulp van je man in elk geval.Ik heb zelf geen probleem met reken gelukkig.De pinpas is idd handig maar wel een valkuil.Ik pinde te vaak en te gemakkelijk,nu neem ik weer contant geld op en dat scheelt heel erg veel in mijn uitgaven.
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind zelf grotere dingen ook vaak wel moeilijk, maar dan vooral het overzicht bewaren: wat heb ik uitgegeven, wat heb ik nog? En de dingen die op lange termijn betaald moeten worden, dingen die een keer per jaar komen en zo, zijn vaak lastiger bij te houden.

    BeantwoordenVerwijderen