donderdag 10 januari 2013

geen auto, wat is mijn bevinding.

  In deze tijd zullen er best wel meer mensen zijn, die geen auto meer kunnen rijden, of geen twee auto's meer. Want een auto kost aardig wat geld.
We hadden een kleine auto, die niet duur was in wegenbelasting, en bij de pomp waren we als we hem volgooide zo'n 40euro ongeveer kwijt. Wij reden ongeveer 500 km op een week of 3 de laatste tijd. Dus veel hadden we hem niet nodig. Eigenlijk alleen voor naar familie te gaan en boodschappen. Familie woont ongeveer 12 km van ons vandaan. Af en toe voor naar het strand, zeker toen de maximale snelheid hoger werd , werd de zin om ver weg te gaan minder. Oke om verder weg te gaan geocachen, gebruikte we hem ook. Maar vaak stelde we dat uit, want ja als de caches dicht bij elkaar liggen , dan is het verbruik door optrekken, stilstaan, kleine stukjes rijden wel erg duur.
Maar de beslissing om de auto echt weg te doen, werd telkens uitgesteld. Maar toen er grote stukken aan kwamen, toen moest het wel.

Nu een half jaar later, met toch wel koud en nat weer toch even laten weten, hoe het is gegaan. Over het algemeen, missen we de auto niet. We kunnen met de bromscooters ook komen, waar we willen. Hebben niet echt koud, omdat we motorpakken hebben, alleen moet je wat meer aan en uittrekken. Boodschappen zijn er ook goed mee te halen. Alleen weet ik ondertussen wel, dat je altijd geld achter de hand moet hebben. Zodat je in nood een taxi kunt laten rijden.
Wat ik ook weet, is dat als je een auto voor de deur heb staan, je die toch snel pakt, wanneer  het even regende. Nu maak je de overweging, trek ik heel mijn motorpak aan en ga ik. Of ga ik met de fiets, met mijn regencape, of blijf ik thuis.
Ook gebruik ik geregeld openbaar vervoer. De prijs valt mee. Al vind ik de afhankelijkheid wel lastig.
Voordelen: je bent meer buiten, meer in beweging, minder kosten.
Nadelen, sommige afstanden lang onderweg, je ga niet zomaar even en in de donkere avonden, kan je niet altijd weg. Bij slecht weer moet je soms ook gedwongen thuis blijven.

Toch is het me dit wel waard. Moet wel aangeven, familiebezoek, woont zover weg dat het goed te doen is, geregeld komt ook zij naar ons. Werken doe ik in mijn woonplaats, grote afstanden, zijn echt zeldzaam.We hebben alle mogelijkheden van openbaar vervoer nog niet uitgetest, maar wie weet, vinden we reizen met de trein ook wel leuk.
Met de scooters en fiets worden we niet belemmerd en dat is een pluspunt. Voordeel was wel, we hadden de scooters al, toen de auto weg moest. Ikzelf geniet meer van het rijden op de scooter, als de lastste tijd met de auto. Want vond dat de mensen, steeds meer haast kregen.

2 opmerkingen:

  1. Zelf had ik geen auto meer, sinds de mijne gestolen werd. Ik ben student en heb een gratis ov-kaart, en had altijd een bus die voor de deur stopte, dus miste het ook niet echt. Als het echt nodig was kon ik mijn moeders autootje lenen.
    Vriend heeft wel een auto, en ik merk dat waar we nu wonen het soms wel lekker is - naast dat hij het voor zijn werk nodig heeft, met de auto komt hij er in een half uur, met het ov duurt het bijna twee uur. De hellink'jes' hier zijn eigenlijk te steil om tegenop te fietsen, waardoor ik mijn fiets bijna niet meer pak, als ik boodschappen ga doen ga ik wel lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben nooit geen auto gehad en missen dat niet echt .Alleen bij de wat grote aankopen is het lastig om spullen thuis te krijgen.En als het heel erg slecht weer is natuurlijk ,dan zuchten we weleens . Het openbaar vervoer en zeker de trein vind ik behoorlijk prijzig en dat is weer een nadeel.Wel is er dan de kortingskaart die mijn man een tijd heeft gehad ,dan is 40 procent korting voor twee personen wel een leuk bedrag.
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen