woensdag 9 januari 2013

bewust inkopen

Als je wat meer op de centen moet letten, is het zaak om niet te veel in de verleiding te komen. Althans, zo werkt het bij mij. Ik moet niet dagelijks naar de winkel moeten, om spullen te halen, want gegarandeerd' dat ik dan toch bepaalde dingen meebreng, die niet echt nodig zijn.
Dus ik doe grote boodschappen, ongeveer 1 keer per week of in de 2 weken. Wat voor mij ook het beste werkt, is bij 1 winkel mijn boodschappen te halen. Omdat ik bijna geen echte merken koopt, hoef ik ook niet speciaal te letten op de aanbiedingen. Want ik koop de budgetmerken.
Nu las ik op de verschillende blogs, dat vers klaarmaken, goedkoper is. Ik was nooit zo fan van koken, dus voor mij gold zo snel mogelijk eten op tafel, niet te moeilijk en dan was het goed. Maar sinds een tijdje heb ik meer rust, kan ik beter de recepten volgen en vind ik het ook leuk. En ja, nu wordt er vaker zonder pakjes gekookt. Is het ook lekkerder.
Maar als je dit ga doen, moet je ook zorgen, dat je de nodige kruiden in huis heb. Of bepaalde ingredienten.
Vandaag ga ik winterwortelen, uien, prei, witte kool snijden en los invriezen. Ik heb gelukkig een keukenmachine die dat snijwerk doet, maar het loont wel. Want wil ik nassi of bami maken, is dit groentepakket goedkoper dan wanneer je er 1 uit de winkel haalt. Zelf snijden loont. Gisteren, heb mijn man, zelf shoarma en shoarmabroodjes gemaakt. Heel erg smakelijk. De broodjes waren teveel, hebben we in plastic folie verpakt, eten we nu vanmiddag met salade. De broodjes waren lekker, normaal vind ik de pittabroodjes te droog, kon ze nooit lekker klaar maken.
Voordeel van zelf lekker kunnen koken, je bent niet meer zo snel geneigd om naar een chinees, mac donnalds te gaan.Dus goedkoper.

Ik ben nu nog aan het kijken, of weekmenu's iets voor ons zijn.

2 opmerkingen:

  1. Kan dat ook, uien invriezen? Dan is dat niet eens een slecht idee...
    Mijn hersens gaan dan gelijk kraken of knoflook ook ingevroren kan worden ;-) want dat kan je alleen in netjes kopen, en bij ons blijft er steeds liggen dan. We blijven het toch kopen, omdat verse knoflook zo veel lekkerder is dan knoflookpoeder, maar het is wel jammer als we een half netje weg moeten doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga elke dag boodschappen doen ,maar ik wil me nu aan een vast bedrag houden dus houd me ook aan mijn lijstje .Het is wel even wennen zonder de pinpas steeds te gebruiken en contant te betalen.Zelf vers koken is voordeliger ,zelf ben ik geen fan van McDonalds of Cinees dus dat scheelt weer
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen