maandag 28 januari 2013

de macht van sociale media.

Oei, ik las net een artikel in de krant , en daar werd ik toch niet echt blij van. Over wat de macht, misbruik van sociale media kan worden. Doordat men de sociale media steeds meer ga gebruiken in allerlei zaken, ook in politiezaken, is men bang dat sommige zaken uit de hand gaan lopen. Dat men zelf al wraak ga nemen.
Ja afgelopen week, werd er bij ons op het werk al volop gepraat over de verschillende filmpjes die op facebook stonden over de mishandeling in eindhoven. Natuurlijk waren de opmerkingen niet van de lucht. Als er bij ons op het werk het recht uitgesproken werd, dan kwamen ze ( daders, allemaal) er slecht vanaf. Want je doet zoiets niet.
In de krant werd toen al de vraag gesteld doe je er goed aan. Want ja weten wij mensen wie wat in welke proportie heeft gedaan. Je ziet een groep van een antal personen, je ziet mishandeling, tegen 1persoon. Gelijk komt er iets in ons brein naar boven, dit is oneerlijk, dit hoort niet.
Nou ben ik de laatste die dit goedkeurd. Maar om gelijk iedereen over 1 kam te scheren. Weten we opeens niet meer dat we zelf ook dingen in groepsverband deden. Om erbij te horen, natuurlijk waren de dingen die je deed niet te vergelijken met dit. Maar wat ik wil zeggen, bij een groepsactiviteit, zijn er altijd mensen bij, die er bij zijn om erbij te horen, niet omdat ze zonodig dit willen.
Een voorbeeld, vroeger werd er weleens een leraar gepest, er waren er een aantal die iets verzonnen en de rest deed mee. Een paar bleven op de uitkijk, een paar voerde de grap uit, en andere wisten ervan en deden niks. Maar als heel de groep getoond word, zien ze iedereen, even erg. Terwijl dit misschien niet zo is.

En wat als mensen bepaalde dingen in eigen hand nemen, en als ze via sociale media daarover berichtte.... ik hou me hart vast , wat er dan kan gebeuren.

Laten we sociale media gebruiken, waar het voor bedoeld is. Om contacten te leggen, onderhouden en op een sociale manier met elkaar om gaan. Respect en vriendschappelijk. Maar veroordelen, wantrouwen en schelden, daar is het niet voor bedoeld.

Bedenk dat schrijftaal heel anders over kan komen, dan wanneer je iemand ziet. Want dan zie je mimiek, houding en emotie.

Ik gebruik sociale media zoals het bedoeld word. U ook?

1 opmerking:

  1. Ik ook hoor.
    Een paar weken terug deelde mijn achterneef zo'n nare foto... van een paar knullen met een onthoofde kat, ik werd er gewoon naar van - zogenaamd ook om ze op te sporen. Ik deel zoiets sowieso al niet, ik heb kinderen (nichtjes van vriend, mijn kleine neefje, kattenliefhebbende nichtje die voor emotionele problemen in therapie zit en die ook zijn fb ziet) in mijn lijst staan en wil anderen er dan niet mee lastigvallen. Toen ik hem er op aansprak was zijn reactie dat het niet delen net zoiets is als niet stemmen. Op een hele belerende manier trouwens. Zo ver gaan mensen er al in mee blijkbaar.
    Als je dan bedenkt dat dat ene nichtje het al ziet... Zijn dochters, die ook gek zijn op katten, ook... Ik snap dat echt niet.

    BeantwoordenVerwijderen